Сексенінші жылдары «Өнер» баспасында Өмірбек Оралбеков деген журналиспен қызметтес болдық. Сол қаламдастың үйіне бір барғанымызда біз отырған бөлменің бір қабырғасында тақтап жинаулы тұрған көп газет-журналдарға көзіміз түсіп, еріндеріміз жыбыр-жыбыр ете қалды. Таңданыстан. Солай таңданып отырғанда қасымызға басқа бөлмеден Өмекең келіп қалды.
«Түу, мына қоқыс неменеге керек?» деп тұрсыңдар ма? Оқылған, оқылмаған басылымдарды тастауға көзім қимайтын әдетім бар. Ана бөлмеде де... Үйге келгендер оқиды, сұрағандарға берем.
Мен киіп-жарып кеттім. «Ойбай, Өмеке, бұл жағынан екеуміз бір-бірімізден аумай қалған екенбіз».
Журналист Ержан Байтілестің «Егемен Қазақстанда» басылған «Ауылдағы академик» деген мақаласын оқып шыққаннан кейін «дұры-е-с» деп басымды изедім.
Мақаланың бас кейіпкері Асан Рүстембеков деген замандастың «хоббиі» кітап жинау, кітап оқу екен. Өзін тыңдайық.
«Мен өзі қағаз жыртқан адамды жек көремін. Газетті жыртқанды адам өлтіргенмен бірдей санаймын. Қолыма түскен газет, журнал, кітаптың шетін бұзғызбай сақтаймын».
«Ай, бәрекелде, Асеке. Аздап ұқсастығымыз бар екен».
Мына мақаланың авторы тағы да Ержан Байтілес. Мақаланың бас кейіпкері Молдарай Дүйсенбаев Қызылорда өңірінің тумасы. Ол да жастайынан білімге құштар болып, оң-солын танығаннан кітап жинаған екен. Бүгінде бұл кісінің кітап қоры 8 мыңнан асады.
«Ең ғажабы, ақсақал жиған кітаптарының басын құрап, үйінен кітапхана ашып қойған. Жақын жердегі мектептің оқушылары мен оқу орындарының студенттері Молдарай ақсақалдың үйіне келіп, өздеріне қажетті мәліметтерді тауып алады», дейді автор. Ай, бәрекелде замандас!
Көрнекті қаламгерлер Қарашаш Тоқсанбайдың «Кітап. Қолтаңба және той», Мархаббат Байғұттың «Қош бол, кітап» атты мақалалары да жүрек толқытарлық. Кітапқа құрмет және жан айқайы! Қорғанбек Аманжол. «Кітап киесі» деп шыр-пыр.
Асан Рүстембеков ақсақал «қағаз жыртқан адамды жек көремін» депті. Бұған кім қалай қарайды?
Ел жаққа бір барғанымызда бізге сәлемдесе келген Шәкат есімді қарындас:
«Аға, мына суретті танисыз ба?», деп бешпетінің қалтасынан шығарған бір жапырақ қағазды қолыма ұстатты. Бір жапырақ қағаз дегенім менің суретім.
«Мынау бір жерде көрген адамым ғой, бұл қайдан жүр Шәкатжан?»
− Ано-о-да бір үйде бір аға дастарқан басындағылар тамақ ішіп болғаннан кейін қол сүрту үшін кітап па, журнал ма, бір қалың қағазды жұлмалап жырта бастады. Бұл суретті сізге ұқсатып: «Ана суретті маған бер» деп, қолынан шап беріп ұстап алдым.
– Ой, айналайын, жыртқыштан арашалап алдым де.
Ал, енді, әр кезде, бірер дастарқан басында «мына бір газет маған керек еді», «әнебір журналды жыртпаңызшы» деп, біраз басылымдарға араша түскендердің бірі – өзім.
Бұрынғы-кейінгі мемлекет, қоғам қайраткерлерінің, Алаш көсемдерінің, еңбек, Ұлы Отан соғысы ардагерлерінің, өнер, спорт жұлдыздарының, т.б. таныс-бейтаныстардың бейнелері басылған талай газет-журналдарды үйде, түзде аяқ астынан көтердім. Бір үйде Дінмұхамед Қонаев ағамыздың суреті басылған газетті аяқкиімдердің астынан жұлып алып, қалтама сүңгітіп жібердім. Төсеніш?! Мұндай жағдай көбіне кейінгі жастардың білместігінен болады. Әрине, әдейі емес. Мұндай білместікті кешегі кеңес қоғамының әдеп, иман заңы кешірді ме? Қайдағы!
«..Алдыға ет келді. Сақан табақтың астына қою үшін іргеден бір топ газетті алып, біреуін жазып қарап еді, бірінші бетте тұрған Сталиннің суретін көріп, шошып қалғандай: «Ойбай, мына кісі шыға келді ғой», деп екінші газетті жазып еді, онда да әлгі сурет бар екен. Үшінші газетте де – көсемнің суреті. Ақыры шыдай алмай: «Әй, жарайды, бұл кісі көсем болса да, дәмнен үлкен емес шығар», деп соңғы газетті табақтың астына төсей салды. ...Көп ұзамай Сақан ұсталып кетті деген хабар келді. Айыбы Сталиннің суретін мазақ қылып, табақтың астына салған». Төлен Әбдікұлы «Тұғыр мен ғұмыр» шығармасында осылай дейді.
Әдеп, тәртіп тұрғысынан түсінуге болғанымен бұл қасіреттің беті әрман! «Газет-журналдарды неге үйге үйіп қоймайсыңдар?», «Кітаптарды неге қамбаға қамап қоясындар?» деп кімге тыйым саласың? Айтпағымыз, газет-журнал, кітап сияқты рухани құндылықтарға құрмет жайы. Құлаққағыс. Оның арғы жағында «көк шөпті баспа, жұлма, көктей соласың. Жазығы жоқ жәндікті өлтірме, обалы бар. Құранның үстіне шықпа, киесі бар» деген сияқты халықтық мораліміз тағы бар.
Қаптап, дорбалап адамдар үйлеріне азық-түлік тасиды. Ол азық-түліктерді бір адам ішіп-жей ме? Рухани азық-түлік те солай – үйішінікі, көптікі. Оқығанымды оқығанымша оқып, қажетімді қиып алып, Асан Рүстембеков замандасым сияқты мен де басылымдарды сыйғанынша үйге үйемін, балконға, құшақтап тұрған үйімнің төменгі бөлігіне, саяжайға тасимын. Кім сұраса соған беремін. «Артық-ауыс газет-журналдарыңыз бар ма?» деп Қарағанды жағында тұратын марқұм Төлеш Төребайұлы құдам әлсін-әлсін телефон қоңыраулатып, қатынаушылардан сәлем айтып жіберетін. Меселін қайтарғаным жоқ. Ара-тұра: «Сізде оқи тұратын не бар?», «Сізде осындай кітап жоқ па?» дейтіндер де кездесіп қалады. Сосын біздің үйді үйіндіден жеңілдететін Алматыдағы қазақ тілі мен әдебиетін тереңдетіп оқытатын дарынды балалар мектебі. Бұлар менің мүмкіндігім. Мұндай мүмкіндік жұрттың бәрінде бола бере ме? Болса басқа қандай жол бар? Бір айтайын дегенім осы.
... Басқа бөлмеден қыз баланың дауысы естілді.
– Папа, керек емес газеттер жоқ па?
Әкесінің дауысы гүр ете қалды. Шыр-пыр деген осы.